Trasa Via Baltica samochodem
Przebieg trasy Via Baltica
Via Baltica to część międzynarodowej trasy E67 prowadzącej z Czech do Estonii przez Litwę i Łotwę. Dla kierowców ruszających z Warszawy trasa jest przejezdna jako droga ekspresowa dzięki oddanej w październiku 2025 roku obwodnicy Łomży. Jednak w krajach bałtyckich nie wszystkie odcinki są autostradami. Na Litwie, Łotwie i w Estonii w wielu miejscach Via Baltica prowadzi zwykłymi drogami krajowymi, choć tam także prowadzone są prace modernizacyjne mające na celu zapewnienie wyższego standardu jazdy. Z ciekawostek warto wspomnieć o tym, że do 2028 roku wzdłuż całej trasy Via Baltica pojawi się łączność 5G, która ma za zadanie ułatwić podróż pojazdami autonomicznymi.
Przebieg trasy Via Baltica:
| Kraj | Punkt na trasie | Dystans |
|---|---|---|
| Polska | Warszawa | Start |
| Ostrów Mazowiecka | 90 km | |
| Łomża | 135 km | |
| Ełk | 185 km | |
| Suwałki | 255 km | |
| Budzisko (przejście graniczne Polska – Litwa) | 280 km | |
| Litwa | Mariampol | 310 km |
| Kowno | 365 km | |
| Poniewież | 455 km | |
| Przejście graniczne Litwa – Łotwa | 525 km | |
| Łotwa | Bowsk | 550 km |
| Ryga | 615 km | |
| Estonia | Przejście graniczne Łotwa – Estonia | 795 km |
| Parnawa | 870 km | |
| Tallin | 950–970 km |
Jaki jest czas przejazdu trasą Via Baltica?
Szacowany czas przejazdu to kwestia indywidualna, która zależy od wielu czynników, takich jak prędkość jazdy, warunki drogowe, długość i częstotliwość postojów. Realistycznie można zakładać, że dla kierowcy ruszającego z Warszawy cała trasa, włącznie z kilkoma postojami, nie powinna zająć więcej niż 10–12 godzin. Oznacza to, że dystans ten można pokonać w ciągu jednego dnia, bez konieczności szukania noclegu. Dla osób poruszających się autem elektrycznym przejazd będzie nieco dłuższy. Orientacyjny czas podróży wraz z liczbą postojów został podany w dalszej części artykułu.
Co zobaczyć po drodze?
Podróż autem to doskonała okazja, by cieszyć się krajobrazem, zwiedzać we własnym tempie i odkrywać wyjątkowe, mniej turystyczne miejsca. Kierowcom, którzy nie chcą się spieszyć, Via Baltica oferuje moc atrakcji po drodze.
Jeszcze zanim wyjedziemy z Polski, warto zajrzeć do Łomży i odbyć spacer po odnowionych bulwarach nad Narwią. Kilkadziesiąt kilometrów dalej Ełk wita podróżnych długą promenadą nad Jeziorem Ełckim, pełną restauracji i kafejek. Jest to doskonałe miejsce na przerwę obiadową lub relaks przy wodzie. Bliżej granicy z Litwą rozciągają się malownicze tereny Suwalskiego Parku Krajobrazowego, który da nam prawdziwy przedsmak skandynawskiego krajobrazu, pełnego wzgórz, jezior i punktów widokowych.
Po przekroczeniu granicy litewskiej, w leżącym na trasie Kownie, znajdziemy XIV-wieczny zamek warowny o barwnej historii, w którym niegdyś urzędował król Zygmunt August, a także historyczną starówkę z reprezentacyjną i najstarszą ulicą miasta – Wileńską (Vilniaus).
Finałem podróży jest Tallin ze swoim Starym Miastem wpisanym na listę UNESCO dzięki najlepiej zachowanej średniowiecznej starówce w północnej Europie. Jej zwiedzanie, połączone z wizytą w jednej ze świetnych lokalnych restauracji, może być doskonałym zwieńczeniem długiej podróży trasą Via Baltica.
Dodatkowe opłaty na Via Baltica
Na Litwie, Łotwie i w Estonii dla samochodów osobowych winiety nie są wymagane. Aby uniknąć dodatkowych nieplanowanych opłat, należy przede wszystkim przestrzegać przepisów drogowych i stosować się do znaków.
We wszystkich krajach, przez które przebiega Via Baltica, limity prędkości wynoszą standardowe 50 km/h w terenie zabudowanym i 90 km/h na drogach poza miastem. To, co może zaskoczyć polskich kierowców na litewskich autostradach, to „sezonowość” ograniczeń prędkości. W okresie letnim, trwającym od kwietnia do października, limit prędkości wynosi 130 km/h. Z powodu trudnych warunków drogowych w pozostałym okresie maksymalna dozwolona prędkość to 110 km/h.
Łotewskie autostrady pozwalają poruszać się z prędkością od 100 do 120 km/h w zależności od odcinka, a poza sezonem letnim maksymalna dozwolona prędkość w całym kraju spada do 90 km/h.
W Estonii autostrady przeważnie są wyposażone w elektroniczne tablice z ograniczeniami prędkości, które są dostosowywane do pory dnia i warunków drogowych. Niezależnie od pogody na autostradach nie pojedziemy szybciej niż 120 km/h.
Podobnie jak w Polsce, mandaty za przekroczenie prędkości są uzależnione od tego, o ile przekroczono limit: np. przekroczenie o 31–40 km/h to kara od 120 do 170 Euro, ale za przekroczenie o ponad 50 km/h można otrzymać mandat wynoszący nawet 450–550 Euro i zakaz prowadzenia auta na terenie danego kraju przez 6 miesięcy.
Czy podróż trasą Via Baltica autem elektrycznym jest możliwa?
Pomimo tego, że sieć stacji ładowania w krajach bałtyckich nie jest tak rozwinięta jak na zachodzie Europy, przejazd Via Baltica samochodem elektrycznym jest całkowicie wykonalny. Wymaga tylko nieco więcej przygotowań niż podróż autem spalinowym czy hybrydą. Przed wyruszeniem w drogę warto skorzystać z planera podróży EV, dzięki czemu będziemy w stanie przewidzieć realną ilość i długość postojów. Wiele tego typu narzędzi jest dostępnych online.
Porównanie kosztów podróży
Pokonanie trasy Via Baltica autem z napędem benzynowym, przy założeniu, że zużyje ono 7 l/100 km, a cena paliwa wyniesie od 6,50 zł (Polska) do 7,30 zł (Estonia), będzie kosztować około 440–460 zł.
Pojazd hybrydowy, taki jak Toyota RAV4 Hybrid, którego autostradowe zużycie wynosi około 5 l/100 km, będzie wymagał mniejszych nakładów. Dystans prawie 1000 km można pokonać za 310–340 złotych i jest to najtańsza możliwa opcja.
Auto elektryczne przy średnim zużyciu 19–21 kWh/100 km i realnych kosztach ładowania wzdłuż Via Baltica (średnia cena 2,30–2,50 zł/kWh) będzie kosztować około 430–510 zł za całą trasę.
Powyższe wyliczenia są oczywiście mocno orientacyjne, a realny koszt przejazdu zależy od wielu indywidualnych kwestii, takich jak liczba pasażerów wewnątrz pojazdu, temperatura, warunki drogowe, natężenie ruchu czy stan techniczny auta.
Najczęstsze pytania
Źródła
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=83c78111-593a-453b-8030-c689d22798fd